مقام سياسي اجتماعي حضرت فاطمه (س)
امام در حوزه سياست، آراء مهمي دارند. آراء سياسي امام قبل از آنكه در حوزه سياست مطرح شده باشد در مباني عرفاني ايشان طرح گرديده است. امام خميني در كتابهاي عرفاني چه در تفسير “انعمت عليهم” و چه در تفسيري كه از “كوثر” ارائه ميدهند، مقام انعمت عليهم را برزخ ميان وحدت و كثرت يعني مقام “ضالين"، “مغضوب عليهم” ميدانند و تعبيرشان از “حوض كوثر” تعبيري عرفاني است، حوض كه آب در آن جمع ميشود در مظهر وحدت جمعي و “كوثر” اشاره به كثرت دارد.
در روايات است كه سوره كوثر به معناي خير كثير مصداق اتمش حضرت فاطمه (س) است. خداوند از طريق فاطمه (س) و اولاد پاك او بركات را در عالم پراكنده ميكند و از قيامت تمام فضليتها در اين حوض تجسم پيدا ميكنند.
به اعتقاد امام خميني عينيت دين و سياست، با تفسيري كه از كوثر ارائه ميدهند قابل تبيين است. بنابراين فاطمه (س) مظهر اتم رابطه دين و سياست ميگردد. از اين معناي بلند عرفاني كه تبيين رابطه دين و سياست را عمق ميبخشد بگذريم، براي امام خميني فاطمه (س) مظهر دين سياسي است.
به نظر امام اسلام حقيقي كه اسلام پابرهنگان و اسلام مبارزه فقر و غنا با اشرافيت است، در كوخ كوچك حضرت فاطمه (س) به حد اعلي درجه خود رسيده است. امام بر سادهزيستي خانه زهرا (س) تأكيد زيادي ميكردند و از خانمهاي انقلابي ميخواستند كه در دنيا خود را از تعلقات پاك كنند اما مانند زهرا (س) در عرصههاي اجتماعي حضور پيدا كنند، خود را صرفا با ادعيه و زيارات مشغول نكنند.
زن مسلمان حقيقي از نظر مصرفگرايي به حداقل قناعت ميكند اما از نظر نفعبخشي به جامعه حداكثر فايده را به اجتماع مسلمين ميرساند. امام در توصيف خانه حضرت زهرا (س) ميگويند: حضرت امير سلام الله عليه كه خليفه مسلمين بود، خليفه يك مملكتي كه شايد ده مقابل مملكت ايران بود، از حجاز تا مصر، آفريقا، و يك مقدار هم از اروپا، اين خليفه الهي وقتي توي جمعيت بود مثل همه ما كه نشستهايم با هم، اين هم ( اشاره به زيرانداز) زير پايش نبود. همين بود كه يك پوست داشتند، به حسب نقل _ يك پوست داشتند كه شب خودش و حضرت فاطمه رويش ميخوابيدند و روز روي همين پوست علوفه اشترش را ميريخت پيغمبر هم همين شيوه را داشت، اسلام اين است. (سخنراني مورخ 52/4/13) همين خانه كه تا اين حد ساده بود، از نظر بركات اجتماعي اعجابآور بود. اين خانه كوچك فاطمه سلامالله عليها و اين افرادي كه در آن خانه تربيت شدند كه به حسب عدد، چهار، پنج نفر بودند بر حسب واقع، تمام قدرت حق تعالي را تجلي دادند، خدمتهايي كردند كه ما را و شما را و همه بشريت را به اعجاب آورده است. (60/12/18)
زني كه در حجرهاي كوچك و محقر، انسانهايي تربيت كرد كه نورشان از بسيط خاك تا آن سوي افلاك و از عالم ملك تا آن سوي ملكوت اعلي ميدرخشد (61/1/25)
ما يك كوخ چهار-پنج نفري در صدر اسلام داشتيم و آن كوخ فاطمه زهرا (س) است. از اين كوخها هم محقرتر بوده لكن بركات اين چي است؟ اين كوخنشينان در كوخ محقر، در ناحيه معنويات آن قدر در مرتبه بالا بودند كه دست ملكوتيها هم به آن نميرسد و در جنبههاي تربيتي آن قدر بوده است كه هرچه انسان ميبيند بركات در بلاد مسلمين هست و خصوصا در مثل بلاد ماها، اينها از بركت آنهاست. (62/1/1)
امام خميني معتقد بودند كه ادعاهاي زنان مسلمان نسبت به دستآويز به حبل فاطمه (س) به صرف ادعا صحيح نيست و گوينده آن اگر در مقام عمل به عامل به سيره فاطمه (ص) نباشد، دروغگو خوانده ميشود. به نظر امام اگر زنان مسلمان شيعه ايراني، زهد و تقوا و سادهزيستي و حق پرستي زهرا را تبعيت نكند. بايد بدانند كه داخل در روز زن نشدهاند، هر كسي نپذيرفت، اين در روز زن وارد نشده است و در اين شرافت وارد نشده است. (62/12/11)
منبع: سایت موعود
آخرین نظرات