لغزشگاه_های_قلم 1
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
1️⃣ از نوشتن جمله پرپیچ وخم پرهیز کنیم.
از آوردن جمله های طولانی ومفصّل پرهیز کنیم.
هرگز نکوشیم که معانی چندگانه را درون یک جمله بگنجانیم.
اصولاً هر جمله برای بیان یک واحد معنایی مستقل برنهاده شده است.
نمونه :
❌مستدعی است نسبت به پرداخت حقّ الزّحمه هایی که مورد تصویب قرار گرفته است ، دستور مقتضی صادر فرمایید.
صحیح :
✅خواهشمندم دستور دهید حقّ الزّحمه های مصوّب پرداخت شود.
لغزشگاه_های_قلم 2
آموزش_ویراستاری
نویسندگی
زبان_فارسی
2️⃣جمله را به صورت منطقی ترکیب کنیم؛
ارکان واجزای جمله باید دارای پیوندی کاملاً منطقی وطبیعی باشند ، به گونه ای که خواننده به راحتی این پیوند را دریابد ولمس کند.
برای ایجاد این پیوند ، هم باید قواعد دستوری را رعایت کنیم وهم از ذوق هنری سود بَریم.
این نکته در جمله های مرکّب بیش تر وضوح وضرورت می یابد.
در این مثال ، پیوند منطقی میان بخش های جمله یافت نمی شود :
❌… تا آن جا که وارد مدح حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) می شود واصل قصیده در مدح ایشان است وباقی مقدّمه است ومی گوید ….
برای اصلاح این جمله ، می توان جمله دوم را در آغاز آورد وجمله یکم وسوم را به شکل مرکّب ومستقل پس از آن ذکر کرد :
صحیح :
اصل این قصیده در مدح رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) است. شاعر پس از آوردن مقدّمه مزبور ، به این بخش اصلی می پردازد ومی گوید …
#لغزشگاه_های_قلم 3
نهاد را تجزیه نکنیم.
بسیاری از نویسندگان ، به تقلید از شیوه گویش ، نهاد را تجزیه می کنند وبخشی از آن را در گزاره می آورند.
این کاستی بلاغی ، موجب «ضعف تألیف» می گردد وجمله را سست می کند.
در مثال زیر ، نهاد (: احکامِ موضوعاتِ یاد نشده در قرآن) تجزیه گشته است :
❌موضوعاتی که در قرآن یاد نشده اند ، احکام آنها از احادیث استخراج واستنباط می شود.
صحیح :
✔️احکام موضوعات یاد نشده در قرآن ، از احادیث استخراج واستنباط می شود.
#لغزشگاه_های_قلم 4
میان نهاد وگزاره فاصله نیندازیم.
نهاد وگزاره باید پی یکدیگر بیایند وجز هنگام ضرورت ، آن هم به کوتاهی ، میان آن دو فاصله نیفتد.
فاصله نامناسب وزیاد میان #نهاد وگزاره ، #جمله را زشت ودشوار می کند.
✅مثال :
❌شیخ طَبرسی که برخی او را منسوب به طَبْرِس (معرّب تفرش) وبعضی منسوب به طَبَرستان می دانند ولذا گروهی نامش را طَبْرِسی وگروهی هم طَبَرْسی می خوانند ، دارای چند اثر تفسیری است.
✅صحیح :
شیخ طَبرسی دارای چند اثر تفسیری است. برخی او را منسوب به طَبْرِس (معرَّب تفرش) می دانند ولذا طَبْرِسی می خوانند. عدّه ای هم وی را منسوب به طَبَرستان می شمارند ولقبش را طَبَرْسی تلفّظ می کنند.
آخرین نظرات