یکي از علل گسست خانوادهها و بالا رفتن آمار طلاق، جدايي و بزهکاريها، معاشرت آزاد و کم رنگ شدن حريم بين زنان و مردان در عرصههاي مختلف اجتماعي ميباشد. و بالعکس «اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاي جنسي به محيط خانوادگي و در کادر ازدواج مشروع، پيوند زن و شوهري را محکم ميسازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يکديگر ميشود. (مسئله حجاب، ص 74)
فلسفه پوشش و تحديد کاميابي!
«فلسفه پوشش و منع کاميابي جنسي از غير همسر مشروع، … اينست که همسر قانوني شخص از لحاظ رواني عامل خوشبخت کردن او به شمار برود. در حالي که در سيستم آزادي کاميابي، همسر قانوني از لحاظ رواني يک نفر رقيب و مزاحم و زندانبان به شمار ميرود و در نتيجه کانون خانوادگي بر اساس دشمني و نفرت، پايه گذاري ميشود.» (همان، ص 74)
علت اين که جوانان امروز از ازدواج گريزانند و هر وقت به آنان پيشنهاد ميشود، جواب ميدهند که حالا زود است، ما هنوز بچهايم، و يا به عناوين ديگر از زير بار آن شانه خالي ميکنند، همين (آزادي کاميابي جنسي) است.
علت تقليل ازدواج
«علت اين که جوانان امروز از ازدواج گريزانند و هر وقت به آنان پيشنهاد ميشود، جواب ميدهند که حالا زود است، ما هنوز بچهايم، و يا به عناوين ديگر از زير بار آن شانه خالي ميکنند، همين (آزادي کاميابي جنسي) است. و حال آنکه در [گذشته] يکي از شيرينترين آرزوهاي جوانان ازدواج بود. جوانان پيش از آن که به برکت دنياي اروپا کالاي زن اين همه ارزان و فراوان گردد “شب زفاف را کم از تخت پادشاهي” نميدانستند.
ازدواج در قديم پس از يک دوران انتظار و آرزومندي انجام ميگرفت و به همين دليل زوجين يکديگر را عامل نيک بختي و سعادت خود ميدانستند، ولي امروز کامجوييهاي جنسي در غير کادر ازدواج به حد اعلي فراهم است و دليلي براي آن اشتياقها وجود ندارد.» (همان، ص 74)
ازدواج ديني و قانوني و به موقع، زمينههاي تحکيم پيوند خانوادگي و رشد و بالندگي اعضاي خانواده را فراهم ميسازد و تشکيل خانواده پايان انتظار و محروميت و محدويت است اما، ازدواج در جوامع غربي و غربزده مانع آزادي و موجب محدوديت و محروميت به شمار ميآيد.
«سيستم روابط آزاد اولاً موجب ميشود که پسران تا جايي که ممکن است از ازدواج و تشکيل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامي که نيروهاي جواني و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستي مينهد، اقدام به ازدواج ميکنند و در اين موقع زن را فقط براي فرزند زادن و احياناً براي خدمتکاري و کُلفتي بخواهند، و ثانياً پيوند ازدواجهاي موجود را سست ميکند و سبب ميگردد به جاي اين که خانواده بر پايه يک عشق خالص و محبت عميق استوار باشد و هر يک از زن و شوهر، همسر خود را عامل سعادت خود بداند برعکس به چشم رقيب و عامل سلب آزادي و محدوديت ميبيند و چنان که اصطلاح شده است يکديگر را زندانبان بنامند.» (همان، ص 75)
رشد اقتصادي، فرهنگي و استواري اجتماع
«کشانيدن تمتعات جنسي از محيط خانه به اجتماع، نيروي کار و فعاليت اجتماع را ضعيف ميکند، برعکس آنچه که مخالفين حجاب، خردهگيري کردهاند و گفتهاند:
آيا اگر پسر و دختري در محيط جداگانهاي تحصيل کنند، و فرضاً در يک محيط درسي ميخوانند، دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشي نداشته باشند، بهتر درس ميخوانند و فکر ميکنند و به سخن استاد گوش ميکنند يا وقتي که کنار هر پسري، يک دختر آرايش کرده با دامن کوتاه تا يک وجب بالا زانو نشسته باشد؟
“حجاب موجب فلج کردن نيروي نيمي از افراد اجتماع [يعني زنان] است” بي حجابي و ترويج روابط جنسي موجب فلج کردن نيروي اجتماعي است.
آنچه موجب فلج کردن نيروي زن و حبس استعدادهاي او است حجاب به صورت زنداني کردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي است و در اسلام چنين چيزي وجود ندارد، اسلام نه ميگويد که زن از خانه بيرون نرود و نه ميگويد حق تحصيل علم و دانش ندارد، بلکه علم و دانش را فريضه مشترک زن و مرد دانسته است، و نه فعاليت اقتصادي خاصي را براي زن تحريم ميکند. اسلام هرگز نميخواهد زن بيکار و بيمار بنشيند و وجودي عاطل و باطل بار آيد. پوشاندن بدن به استثنا به وجه [گردي صورت] و کفين مانع هيچگونه فعاليت فرهنگي يا اجتماعي يا اقتصادي نيست. آنچه موجب فلج کردن نيروي اجتماع است آلوده کردن محيط کار به لذت حجريهاي شهواني است.» (همان، ص 78)
حجاب و محيط هاي آموزشي
«آيا اگر پسر و دختري در محيط جداگانهاي تحصيل کنند، و فرضاً در يک محيط درسي ميخوانند، دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشي نداشته باشند، بهتر درس ميخوانند و فکر ميکنند و به سخن استاد گوش ميکنند يا وقتي که کنار هر پسري، يک دختر آرايش کرده با دامن کوتاه تا يک وجب بالا زانو نشسته باشد؟
حجاب در محيط کار و تلاش
آيا اگر مردي در خيابان و بازار و اداره و کارخانه و غيره با قيافههاي محرک و مهيج زنان آرايش کرده دائماً مواجه باشد بهتر سرگرم کار و فعاليت ميشود، يا در محيطي که با چنين مناظري رو به رو نشود؟ اگر باور نداريد از کساني که در اين محيط ها کار ميکنند بپرسيد. هر موسسه يا شرکت يا ادارهاي که سخت مايل است کارها به خوبي جريان يابد، از اين نوع آميزشها جلوگيري ميکنند. اگر باور نداريد تحقيق کنيد.» (همان، ص 78)
زن از طريق عاطفي و قلبي هميشه تفوق خود را بر مرد ثابت کرده است، حريم نگه داشتن زن ميان خود و مرد يکي از مسائل مرموذي بوده است که زن براي حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشويق کرده است که از اين وسيله استفاده کند، اسلام مخصوصاً تاکيد کرده است که زن هر اندازه متينتر و با وقارتر عفيفتر حرکت کند و خود را در معرض نمايش براي مرد نگذارد بر احترامش افزوده ميشود.
بي حجابي محصول نظام سرمايهداري
«حقيقت اين است که اين وضع بي حجابي رسوا که در ميان ما است و از اروپا و آمريکا هم داريم جلو ميافيتم [اشاره به وضع پوشش زنان قبل از انقلاب] از مختصات جامعههاي پليد سرمايهداري غربي است و يکي از نتايج پول پرستيها و شهوت رانيهاي سرمايهداران غرب است. بلکه يکي از طرق و وسائلي است که آنها براي … بي حس کردن اجتماعات انساني و در آوردن آنها به صورت مصرف کننده اجباري کالاهاي خودشان به کار ميبرند.» (همان، ص 78)
کرامت و ارزش زن
«زن از طريق عاطفي و قلبي هميشه تفوق خود را بر مرد ثابت کرده است، حريم نگه داشتن زن ميان خود و مرد يکي از مسائل مرموذي بوده است که زن براي حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است.
اسلام زن را تشويق کرده است که از اين وسيله استفاده کند، اسلام مخصوصاً تاکيد کرده است که زن هر اندازه متينتر و با وقارتر عفيفتر حرکت کند و خود را در معرض نمايش براي مرد نگذارد بر احترامش افزوده ميشود.» (همان، ص 80)
«در قرآن کريم در سوره احزاب نيز پس از آن که توصيه ميشود، زنان خود را بپوشانند ميفرمايد: «اين کار براي اين که به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختيار مرد قرار نميدهند بهتر است. و در نتيجه دورباش و حشمت آنها مانع مزاحمت افراد سبکسر ميگردد.» (همان، ص80)
منبع:گروه دین و اندیشه تبیان
آخرین نظرات